Média

Autó csak pár órára

www.metropol.hu - 2015.03.25

2015. április 7. 11:05

Nem az utazás, hanem az autó a közös: a közösségiautó-szolgáltatás világszerte népszerű, de egyelőre egyetlen cég képviseli Magyarországon, és a régióban sem jellemző, hogy így tudjunk közlekedni és pénzt spórolni.

Másféle autómegosztásról van itt szó, mint amikor saját járművünkbe keresünk utastársakat: ez a rendszer azokhoz szól, akik nem akarnak saját gépkocsit fenntartani, de időnként használnának egyet.

Mindenkinek spórol

A közösségi autózásnak több modellje létezik. A flotta felállhat nonprofit, a szemléletformálást és a közlekedési szokások átalakítását ösztönző formában, lehetnek az autók egy közösség birtokában, amelyben a tagok igény szerint használják őket, és lehetséges az is, hogy egy szolgáltató piaci alapon szolgálja ki az igényeket. Ez utóbbiról van szó Magyarország esetében is, az azonban mindegyikre igaz, hogy a felhasználók mellett spórol a környezet számára is. Különböző kutatások szerint 8, de akár 15 új autó vásárlását válthatja ki egy autó közösségi használatba állítása, amivel 6–10 parkolóhely is szabadon maradhat.

Német tapasztalatok szerint közösségi autót használva jelentősen csökken az autóval megtett kilométerek száma is, 5000-ről mindössze 800-ra, azaz csak akkor ülünk autóba, ha arra valóban szükség is van. Ráadásul az ilyen rendszerekbe csak új autókat vonnak be, amelyek károsanyag-kibocsátása alacsony.

A fiatalok is keresik

Aki magánszemélyként évente legfeljebb ötezer kilométer megtételére használja autóját, annak éri meg jelenleg a közösségi autózást választani  – vélekedett Sződi János, a két éve elindított és azóta is egyetlenként működő hazai közösségi autós cég, az Avalon Car(e) Services ügyvezető igazgatója. A cég autókölcsönzéssel évtizedek óta foglalkozik Magyarországon, a közösségi ötlet pedig 2011-ben jött – ma már öt budapesti helyszínen több mint húsz autójuk áll rendelkezésre bárki számára, emellett pedig céges közösségimegosztás-szolgáltatást is üzemeltetnek.

Azoknak jó megoldás ez, akik a belvárosban vagy ahhoz közel élnek, és rájöttek arra, hogy saját autót tartani nyűg. A fiatalabb korosztály körében trendibb, de vannak idősebb ügyfeleink is, akik külföldön ismerkedtek meg a modellel – mondta Sződi János, aki szerint a taxi és a bérautó között található ez a koncepció, mely a néhány órás, pár tucat kilométeres utak megtételére jó megoldás.

A dugódíj ösztönözhet.

Az Avalon regisztrált felhasználóinak száma százas nagyságrendű, de még az út elején járnak, ahogyan a hazai közösségi autómegosztás is.

Az emberek ajánlják egymásnak ezt a lehetőséget, de maguk még ritkábban használják. Ahhoz, hogy továbblépjünk, a birtoklást övező emócióktól a racionalitás felé kell haladni, hiszen sokkal olcsóbb, rugalmasabb ez a lehetőség a saját jármű birtoklásánál, fiatalabb autót tudunk így használni, mintha a sajátunk lenne – mondta az ügyvezető igazgató.

A dugódíj bevezetésében is látják a potenciált a szolgáltatás terjedésére. Tapasztalataik a felhasználókkal kapcsolatosan jók, az autókban csak minimális kár esik. Feltételként mindössze annyit kérnek, legalább egyéves jogosítvánnyal üljünk autóikba.

Nem bonyolult a használat sem: a személyes szerződéskötés után okoskártyát kap a felhasználó, melynek birtokában már foglalhat is autót az interneten. A kért helyszínen aztán a kártyával nyitja az autót, néhány kérdés megválaszolása után pedig vezethet is. Az egyszeri regisztrációs díj mellett havidíjat, illetve a használat után óra- és kilométerdíjat fizet, és kauciót is le kell tennie.

A kaució és a regisztrációs díj csomagtól függően 130 ezer forintra is rúghat, de a havi használati költségek már elenyészőek lesznek ahhoz képest, amennyit egy saját autóra fordítanánk.

Érett piacok

Németország: 757 ezer ember használta az ország 150 közösségi autómegosztójának szolgáltatásait a tavalyi év elején. A Bundesverband CarSharing adatai szerint Karlsruhe a legfejlettebb hálózatú város az országban, ezer lakosra 1,93 autó jut a rendszerben. 320 ezer ember vesz igénybe olyan autót, amely fix állomáson vehető fel és adható le, 437 ezren pedig szabadon, bárhol otthagyható autókat kínáló cégeket választanak.

Észak-Amerika: A Berkeley felmérése szerint két éve az USA és Kanada adta a világ közösségi autómegosztást igénybe vevő embereinek több mint felét. Az Amerikai Egyesült Államokban közel 900 ezer, Kanadában több mint 140 ezer felhasználó volt. A felhasználók negyede nem vett autót, negyedük elhalasztotta a vásárlást, és az átlagos felhasználók háztartásában eggyel csökkent az autók száma.

Írta: Krezinger Szonja