Média

Így spóroljunk a céges autózáson

www.uzletresz.hu - 2014-11-26

2014. december 1. 14:15

A kkv-k többségének gyakori probléma, hogy autóik a nap javarészében kihasználatlanok. Ilyenkor nemcsak nem termelnek profitot, a költségek és az amortizáció egyenesen viszik a pénzt. Létezik egy jóval rugalmasabb rendszer, amely éppen ezt a problémát oldja meg.

Többször írtunk már a közösségi gazdaságról. Az alapgondolat - minek vegyünk saját fúrógépet, ha évente 50 percet használjuk - már számos magyar startupban is megjelent. Logikus, hogy mindez vállalati szinten vállalati előnyöket hoz: idő- és költségmegtakarítást, egyszerűbb logisztikát, fenntartható működést.

Bár vannak magánfelhasználói, és igénybe veszik multik is, Magyarország piacvezető közösségiautó-szolgáltatója, az Avalon Carsharing kifejezetten a kkv-szektorra szakosodott. Statisztikáik szerint az aktív hazai céges felhasználók már most is átlagosan kétszer hosszabb időre foglalnak, és ugyanennyivel hosszabb utakat tesznek meg, mint például német kollégáik.

5 = 3

Az Avalon tapasztalatai szerint 3 közösségi autó átlagosan 5 flottautót vált ki, ezzel a rendszerben 20 százalékkal növekszik az egy autóra jutó futásteljesítmény. Ráadásul mivel a felhasználók azonnal szembesülnek a költségekkel, a felhasználás hatékonysága is nő. Az autóhasználó munkatársak jobban szervezik és rövidítik útjaikat, így az összesített futásteljesítmény is általában 20 százalékkal csökken.

Vegyünk egy példát. Az autó kétéves, 4 millió forintért vásárolta vagy finanszírozza a vállalat, és keveset, 100 kilométeren 7 litert fogyaszt. Átlagos KGFB és casco-díjat fizet, ez együtt évi 110 ezer forint. Gépjárműadója évi 15 ezer forint. Havi 12 ezer forintot költünk a városi parkolásra, bár a belvárosi övezetekben az összeg könnyedén lehet ennek többszöröse. Vettünk éves autópálya-matricát. Ez havi 135 ezer forintos költség.

A car-sharing rendszerben ugyanez 116 560 forintból megoldható. Míg tehát 5 saját autó havi üzemeltetési költsége 676111, a 3 közösségi autóé mindössze 388533 forint. Ez több mint 40 százalékos költségcsökkenés, még akkor is, ha a car-sharing autók egyenként havi 250 kilométerrel többet is futnak, mint a céges autók.

A szolgáltatás transzparens, az Avalon a közösségi autóhasználatra vonatkozó összes adatot megjeleníti a honlapján.Ezenkívül lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kártyát kap, így nem kell mindig egy arra kijelölt személynél leadni illetve felvenni a gépjármű kulcsait.

Bizalmatlanok, de meggyőzhetők

Kádár András értékesítési vezető lapunknak elmondta, hogy bár a szektor hagyományosan hajlamos minden új szolgáltatást bizalmatlanul kezelni, tavaly szeptember óta több százan kipróbálták a közösségi autóbérlést. Hat hónapon belül mintegy 500 új ügyfélre számítanak. Épp a nehézkes kulturális beágyazottság miatt organikus növekedésben bíznak, alulról építkeznek, bár sokat jelentene néhány komoly stratégiai partner, akár nagyobb vállalatok, akár önkormányzatok. "Mi is kkv-nek számítunk, falrengető marketingkampányban nem gondolkoztunk, inkább szakmai eseményeken, konferenciákon, egyeztetett tárgyalásokon igyekszünk megismertetni a terméket. Ám nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk. Kijelenthetjük, amelyik cég kipróbálta a módszert, érzékeli és értékeli, hogy a felszabadult tőkét bátran fordíthatja inkább a vállalat valós tevékenységére, vagy akár az üzletfejlesztés céljaira, ez pedig nagyon meggyőző" - teszi hozzá.

Bár a vállalati közösségi autózás ágazatfüggetlenül hasznos lehet bármilyen cégnek, jelenleg jellemzően preferálja például az épületüzemeltetés. Sőt ez új hozzáadott szolgáltatási értéket jelenthet az irodaház-üzemeltetéssel foglalkozó csoportok számára is: azon egyszerű oknál fogva, hogy hasznos, ha ügyintézés közben éttermet, autómosót, ruhatisztítót találunk egy helyen, nagyban emelheti a profilt, ha ez a rugalmas modell is helyet kap benne.

A tesztidőszak elég vonzó

Kádár András elmeséli, növekvő sikerüknek momentán két kulcseleme van. Az egyik, amivel kifejezetten hosszú távon tudnak építkezni, a közösségi autózás rugalmas szolgáltatási modellje, ez többek között egy három hónapos tesztidőszak lehetőségét is magába foglalja. Minden kötelezettség nélkül, gyakorlatilag önköltségen ki lehet próbálni. A jelentős költségmegtakarításon túl a másik a már említett flexibilitás: ha már harminc percet meghaladó útról beszélünk, a taxinál bőven jobban megéri ez a modell, ráadásul kombinálható a közösségi közlekedéssel. "Ha több ponton kell érinteni a várost, sokkal könnyebb így racionalizálni" - mondja. - "Két megbeszélésre ugyanabban a kerületben fölösleges autóba ülni, 2014-ben ennél már valóban magasabb mindannyiunk fenntarthatósági küszöbe. De ha ez kombinálódik azzal, hogy egy ponton beszáll egy kolléga, ha vásárolni vagy intézkedni kell, ez a kézenfekvő megoldás."

Az Avalon car sharing jelenleg 5 EZ parkolóházban elérhető, többnyire frekventált fővárosi pontokon, de természetesen a tervek terjeszkedésről és fejlesztésről szólnak. "Már igénybe vehető az a kényelmi funkció is, hogy a közösségi autó dedikáltan egy-egy vállalat rendelkezésére áll, és közvetlenül az ő parkolójából vagy garázsából elérhető. Így az üzemeltetés, az erre fordított idő, a nyomon követhetőség még inkább a vállalat stratégiai céljai szolgálatában áll" - mondja Kádár András.