Média

Havonta egy átlagbért is elköltenek autóra a magyarok

www.minap.hu - 2014-11-05

2014. november 6. 11:55

Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsóközép-kategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco-biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik - derül ki Magyarország piacvezető közösségiautó-szolgáltatója, az Avalon CarSharing legfrissebb elemzéséből.

A cég szerint közösségi autóhasználattal szinte azonos felhasználási feltételek mellett – nem számolva a gyakran rosszul megválasztott devizahiteles finanszírozás extra díját – legalább 20 százalékkal csökkenthetőek ezek a költségek.

A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó havi kereset 154 100 forint volt 2014 első hét hónapjában. Az Avalon CarSharing adatai szerint sok magyar autótulajdonos fordít havi szinten ekkora összeget egy, átlagos motorizáltságú és felszereltségű új alsóközép-kategóriás autó fenntartására úgy, hogy a felmerülő költségnek egy részével egyszerűen nem számol.

– Rengeteg autótulajdonos nem veszi figyelembe például az új autók gyors értékvesztését, illetve olyan járulékos költségeket, mint a biztosítás és a parkolóhely, így abban a hamis hitben ringatják magukat, hogy komolyabb anyagi tehervállalás nélkül engedhetik meg maguknak a saját gépkocsi fenntartását. A kiábrándító valóság az, hogy ez a legtöbb esetben még egy kompakt autó esetében sem biztosan igaz – mutat rá Sződi János, a cég ügyvezető igazgatója.

Számításaik szerint egy 6 millió forintos vételárú újautó két év használat és 20 ezer kilométer körüli futásteljesítmény után már csak 4 millió forintot ér, így csak az amortizáció értéke meghaladja a havi 81 ezer forintot.

Amennyiben egy átlagos KGFB és casco-díjjal (együtt évi 140 ezer forint) és gépjárműadóval (évi 19 ezer forint) számolunk, illetve havi 15 ezer forintból megoldjuk a parkolóhelyet (Budapest belvárosában ez az összeg a többszöröse is lehet), valamint van éves autópálya-matricánk, akkor ez újabb havi 31 500 forintot tesz ki. Ehhez, ha hozzáadódik egy kedvezőnek mondható 7 liter/100 km-es fogyasztás évi 9600 kilométer-futással kombinálva 400 forint/literes üzemanyag ár mellett, az havi 22 400 forinttal terheli meg a pénztárcát. Kilométerenkénti 16 forintos szervizköltséggel számolva mindez havi 150 033 forintjába kerül a tulajdonosnak.

Ezek a költségek azonban drasztikusan csökkenthetők, ha az embernek szüksége van egy autóra, de nem ragaszkodik ahhoz, hogy a tulajdonába is kerüljön. Ilyen alternatíva lehet a CarSharing, amely ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, amelyben az autó akár félórás időtartamra is igénybe vehető. A korábban felvázolt feltételeknek teljesen megfelelő autó használatát, azonos éves kilométerfutással körülbelül havi 118 ezer forintból lehet megoldani CarSharing konstrukcióban, ami 20 százalékos megtakarítást jelent.

– Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani. A CarSharing főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 6-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó – magyarázza Sződi János.