Bővítenének az autókölcsönzők
www.vg.hu - 2014-09-19
2014. szeptember 19. 02:01
A tavalyi eredmények alapján újra flottabővítést terveznek azok az autókölcsönzők, amelyek sikeresen vészelték át a piacszűkülés éveit.
Ismét nyereséges a hazai autókölcsönző ágazat, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) 18 tagvállalata közel 254 millió forint nyereséggel zárta a tavalyi évet közel 14,8 milliárd forintos összesített nettó árbevétel mellett.
A korábbi években az ágazat adózás utáni eredménye épphogy meghaladta a nullát, 2012-ben pedig különösen nehéz évet zárt, ezt jól mutatja a mínusz 23 millió forintos eredmény – tájékoztatott Haraszti Géza, a MAKSZ elnöke, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője. A pozitív változáshoz többek között profilbővítés és a gazdasági környezethez való megfelelő alkalmazkodás is hozzájárult.
„A 254 millió forintos adózás utáni eredmény azt mutatja, mindenképpen van okunk bizakodni, azonban ez egyelőre csak annyit jelent, hogy kikerült a szakma a gödörből és biztosítva látszik a megfelelő működés, tehát újraindulhatnak a beruházások. A piac szereplői között viszont így is jelentős különbségek vannak, így eltérő mértékben várhatóak fejlesztések” – jellemezte a hazai piaci viszonyokat a MAKSZ elnöke, kiemelve, hogy a nagyobb kölcsönzők megerősödtek a tavalyi évben: három cég összesen félmilliárd forinttal növelte bevételét.
A 2012-es nyolccal szemben tavaly már csak négy volt veszteséges. A korábbi évekhez hasonlóan 2013-ban is több kisebb és közepes méretű kölcsönző szűnt megvagy alakult át és kisebb méretben, megváltozott profillal működik tovább. Átrendeződésre tehát továbbra is számítani kell a piacon.
„A nyereséges cégek árbevétel- és profitráta növekedést is elkönyvelhettek. Bővültek az igények, volt olyan kölcsönző, amely profilbővítést is végrehajtott. Emellett a nagyobb cégek átvették a megszűnt vállalkozások forgalmát. Alapvetően viszont a megváltozott gazdasági körülményekhez való alkalmazkodásnak köszönhető a pozitív elmozdulás” – hangsúlyozta Kozák József, a MAKSZ felügyelő bizottságának elnöke, a Hertz ügyvezetője, hozzátéve, hogy a legtöbb kölcsönző a kínálatot folyamatosan a kereslethez igazította. Ezeknek a változásoknak köszönhető, hogy nőtt a nyereséges cégek száma, amelyek egyben eredménynövekedést is elértek.
„Az autókölcsönzés egy több mint 10 millió eurós valutatermelő ágazat Magyarországon. Emellett az új autóvásárlások és a flottafenntartás következtében nagy összegű adót fizetnek a kölcsönzők a magyar államnak. Ilyen többek között a súlyadó, a cégautó-adó, a biztosítási adó, a teljesítményadó, az új autók utáni regisztrációs adó, vagy a különböző illetékek. Az autókölcsönzők továbbá mintegy 9 milliárd forint áfát is befizetnek.
Az iparág több mint 500 embernek ad munkát Magyarországon, foglalkoztatásukhoz kapcsolódóan a személyi jövedelemadók és egyéb járulékok is a kölcsönzők adókötelezettségeihez tartoznak” – mondta a MAKSZ elnöke. A Magyar Autókölcsönzők Szövetsége 1994-ben önkéntes tömörülésként jött létre és 2011 óta minősítési rendszert működtet, ezzel is fejlesztve a szakmai alapkövetelményeket és erősítve az autókölcsönzők iránti bizalmat.
CarSharing országosan is
Budapest VI. és VII. kerületében két-két állomással bővíti autópont hálózatát a magyar tulajdonban lévő Avalon CarSharing. A cég országos parkoló és átvevő pontok átadását is tervezi – elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében. Az Avalon rámutatott: a cégek már a hazai közösségi autózás első évében felismerték a car sharingben rejlő költség- és időhatékonysági lehetőségeket, de az utóbbi időszakban nőtt a közösségi autózás iránt nyitott magánfelhasználók száma is. Budapesten a magánszemélyek átlagosan 4 óra 17 percet használják az autókat és 48 kilométert vezetnek, ezért bruttó 6100 forintot fizetnek.
Demeter Kálmán