CarSharing: itthon is tejed a közösségi autóhasználat
www.biztositasiszemle.hu - 2014-09-18
2014. szeptember 18. 13:00
Négy új központi helyszínnel bővíti közösségi autópontjainak számát Magyarország első CarSharing vállalata, az Avalon CarSharing. A cég országos parkoló- és átvevőpontok átadását is tervezi a közeljövőben, elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében. Az Avalon rámutat: a cégek már a hazai közösségi autózás első évében felismerték a CarSharingben rejlő költség- és időhatékonysági lehetőségeket, de az utóbbi időszakban érezhetően nőtt a közösségi autózásra fogékony magánfelhasználók száma is.
Válaszul a megnövekedett felhasználói igényekre Budapest VI. és VII. kerületében két-két állomással bővíti autópont-hálózatát Magyarország piacvezető közösségi autózást szolgáltató vállalata, az Avalon CarSharing. A közösségi autózás lehetőségét hazánkban meghonosító cég azért döntött újabb belvárosi parkolóhelyek kialakítása mellett, mert – hasonlóan a nyugat-európai nagyvárosok lakosságáéhoz – leginkább az itt élők számára jár előnyökkel a CarSharing rendszer használata a saját tulajdonú autóval szemben.
A CarSharing ma már egy innovatív, környezetbarát közösségiautó-használatot jelent, ahol az autó akár félórás időtartamra is használható. Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább pár órás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó.
„Az európai példák azt bizonyítják, hogy a CarSharing rövid időn belül igen népszerű szolgáltatássá válik a környezettudatos és költségérzékeny nagyvárosi emberek körében. Azoknak a városi lakosoknak, akik autójukat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani, amennyiben az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük” – mutatott rá Sződi János, a 100%-osan magyar tulajdonban álló Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a közösségi autózás olyannyira bevált és hasznos megoldásnak számít világszerte, hogy 2014-ben bekerült a főváros új mobilitási koncepcióját tartalmazó Balázs Mór-tervbe.
A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolhatók, hiszen a rendszerekbe csak olyan új autók kerülhetnek, amelyek megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, ezért csökken a károsanyag-kibocsátás. Egy autót többen is használhatnak, ez a rendszer 6-10 parkolóhely kiváltására alkalmas, ezáltal csökkenthetők a parkolási problémák és az azokkal összefüggő „helykereső” autózás is. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a németországi tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát: a korábbi átlagos 5000 kilométert 800-ra szorították le.
Itthon főleg vállalatok élnek a közösségi autózás előnyeivel
A szolgáltatás bevezetése óta a magyarok egyre lelkesebb CarSharing felhasználók: „Míg hazánkban átlagosan 4 óra 17 perces időtávra veszik igénybe a közösségi autókat, a fejlettebb piacokon kimutathatóan rövidebb, 2-2,5 óra az átlagos használati idő. A megtett kilométereket tekintve Magyarországon a magánemberek átlagban körülbelül 47,9 kilométert autóznak alkalmanként. Ez mintegy duplája a nyugat-európai átlagnak annak ellenére, hogy az óra- és kilométer-díjszabásban nincsenek jelentős különbségek a magyar és például a német piac között. Az eltérés hátterében leginkább az áll, hogy a fejlettebb piacokon már tudatosabban és előre megtervezve, kevesebb ideig használják az autókat, és rövidebb utakat tesznek meg velük” – fűzi hozzá az ügyvezető igazgató. Az Avalon adatai szerint a magánfelhasználók átlagosan bruttó 6912 forintot fizetnek alkalmanként.
Azonban a céges és a magánfelhasználás közötti arány teljesen más képet mutat Magyarországon, mint a közösségi autózás szempontjából igen fejlettnek tekinthető nyugat-európai piacokon: ott az igénybe vevők nagyjából fele-kétharmada magánszemély. Ezzel szemben Sződi János tapasztalatai szerint Magyarországon elsőként a vállalati érdeklődők jelentek meg, nálunk tehát a céges felhasználók aránya megközelíti a 70%-ot. A vállalati CarSharing népszerűségének oka, hogy az operatív lízinghez képest rugalmasabb, könnyebben felmondható konstrukcióban lehet autóhoz jutni.
Jobban lefedi a felhasználási csúcsokat, és ugyancsak német tapasztalatok szerint egy 10 járműves flottát már 5-6 autóval ki lehet váltani CarSharing rendszerben. Ezenkívül lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kártyát kap, illetve az autókat igény szerint vagy a nyilvános állomásokon, vagy pedig a felhasználó saját telephelyén lehet felvenni.
További érdekesség, hogy a magyar céges felhasználók jóval hosszabb időre foglalnak, és hosszabb utakat tesznek meg, mint például német kollégáik: a hazai átlag (6 óra 47 perc, illetve 83,7 kilométer) mintegy 50%-kal magasabb a németnél mind az időtartam, mind pedig a megtett út hosszát illetően. A céges felhasználók átlagos útja nettó 8871 forintba került az Avalon adatai szerint.
Itt nyílnak új autópontok
2014 szeptemberében az Avalon CarSharing a következő helyeken nyitja meg új autópontjait:
- VI. kerület: Opera parkoló, Zichy Jenő u. 9., illetve Weiner parkoló, Weiner Leó u. 16.
- VII. kerület: Holló parkoló, Holló u. 6., valamint Akácfa parkoló, Akácfa u. 12–14.
Az idén ősszel átadott helyek érdekessége, hogy mindegyik fedett parkolóházban helyezkedik el, ezért a felhasználók komfortosabban vehetik igénybe a szolgáltatást.